- Szczegóły
1. Co to jest prąd rozruchowy?
Prąd rozruchowy to maksymalna ilość prądu, jaką akumulator może dostarczyć przez krótki czas (zazwyczaj przez 30 sekund) przy określonej temperaturze (np. -18°C). Jest to kluczowe, gdy mówimy o zdolności akumulatora do uruchamiania silnika, zwłaszcza w chłodnych warunkach.
2. Czy większy prąd rozruchowy jest korzystny?
Bezpieczeństwo: Wybór akumulatora o większym prądzie rozruchowym niż wymagany nie będzie szkodliwy dla twojego pojazdu. Elektronika i komponenty pojazdu pobierają tyle prądu, ile potrzebują, a nie więcej.
Korzyści w ekstremalnych warunkach: W chłodnych klimatach, gdzie temperatura spada poniżej zera, silnik potrzebuje więcej energii do rozruchu. Akumulator o wyższym prądzie rozruchowym zapewnia lepsze osiągi w takich warunkach.
Większa elastyczność: Pojazdy z dodatkowym wyposażeniem, takim jak nagłośnienie czy dodatkowe oświetlenie, mogą korzystać z akumulatora o wyższym prądzie rozruchowym.
3. Czy są jakieś wady?
Koszt: Akumulatory o wyższym prądzie rozruchowym mogą być droższe w zakupie.
Wymiary: Mogą być większe i cięższe, co może stanowić problem w niektórych modelach pojazdów.
Normy i standardy testowania akumulatorów
Akumulatory są testowane w różnych częściach świata według różnych standardów, które definiują, jakie kryteria muszą spełniać podczas testów. Oto kilka z tych norm:
-
DIN (Deutsches Institut für Normung e. V., czyli Niemiecki Instytut Normalizacyjny) DIN EN 50342
- Test przeprowadza się w temperaturze –18 °C.
- Po rozładowaniu prądem rozruchowym przy zimnym silniku (Icc), akumulator powinien utrzymać napięcie końcowe 7,5 V przez co najmniej 10 sekund.
- Istnieją też dwa dodatkowe kryteria: a) Czas, w którym napięcie spadnie do 6 V po C1, powinien wynosić t6V ≥ 90 sekund. b) Czas, w którym napięcie spadnie do 6 V po C2, powinien wynosić t6V ≥ 150 sekund.
-
SAE (Standard amerykański)
- Test przeprowadza się w temperaturze –18 °C.
- Czas rozładowania przy prądzie rozruchowym przy zimnym silniku musi utrzymać napięcie co najmniej 7,2 V przez co najmniej 30 sekund.
-
IEC (International Electrotechnical Commission, czyli Międzynarodowa Komisja Elektrotechniczna) 95-1
- Test przeprowadza się w temperaturze –18 °C.
- Napięcie powinno wynosić co najmniej 8,4 V po 60 sekundach rozładowywania prądem rozruchowym przy zimnym silniku (Icc).
-
EN (Norma europejska) DIN EN 50342
- Tak samo jak w DIN, test odbywa się w temperaturze –18 °C z określonymi kryteriami dotyczącymi napięcia.
- Aby dostosować się do normy EN, prądy są zaokrąglane:
- < 200 A: Poziom 10 A
- 200 – 300 A: Poziom 20 A (np. 220, 240, 260, 280 A)
- 300 – 600 A: Poziom 30 A (np. 330, 360, 390, 420, 450, 480, 510, 540, 570 A)
- 600 – 800 A: Poziom 40 A (np. 640, 680, 720, 760 A)
- 800 A: Poziom 50 A
W zależności od regionu i specyfikacji, różne standardy mają swoje unikalne wymagania, które akumulatory muszą spełniać, aby być uważane za niezawodne i bezpieczne dla użytkowania.
Podsumowanie
Wybór akumulatora o wyższym prądzie rozruchowym niż wymaga tego specyfikacja twojego pojazdu jest generalnie bezpieczny i może przynieść korzyści w pewnych okolicznościach. Jeśli jednak twój pojazd nie jest narażony na ekstremalne warunki i nie posiada dodatkowego wyposażenia, może nie być konieczne inwestowanie w akumulator o wyższym prądzie rozruchowym.