1. Co to jest prąd rozruchowy?

Prąd rozruchowy to maksymalna ilość prądu, jaką akumulator może dostarczyć przez krótki czas (zazwyczaj przez 30 sekund) przy określonej temperaturze (np. -18°C). Jest to kluczowe, gdy mówimy o zdolności akumulatora do uruchamiania silnika, zwłaszcza w chłodnych warunkach.

2. Czy większy prąd rozruchowy jest korzystny?

Bezpieczeństwo: Wybór akumulatora o większym prądzie rozruchowym niż wymagany nie będzie szkodliwy dla twojego pojazdu. Elektronika i komponenty pojazdu pobierają tyle prądu, ile potrzebują, a nie więcej.

Korzyści w ekstremalnych warunkach: W chłodnych klimatach, gdzie temperatura spada poniżej zera, silnik potrzebuje więcej energii do rozruchu. Akumulator o wyższym prądzie rozruchowym zapewnia lepsze osiągi w takich warunkach.

Większa elastyczność: Pojazdy z dodatkowym wyposażeniem, takim jak nagłośnienie czy dodatkowe oświetlenie, mogą korzystać z akumulatora o wyższym prądzie rozruchowym.

3. Czy są jakieś wady?

Koszt: Akumulatory o wyższym prądzie rozruchowym mogą być droższe w zakupie.

Wymiary: Mogą być większe i cięższe, co może stanowić problem w niektórych modelach pojazdów.

Normy i standardy testowania akumulatorów

Akumulatory są testowane w różnych częściach świata według różnych standardów, które definiują, jakie kryteria muszą spełniać podczas testów. Oto kilka z tych norm:

  1. DIN (Deutsches Institut für Normung e. V., czyli Niemiecki Instytut Normalizacyjny) DIN EN 50342

    • Test przeprowadza się w temperaturze –18 °C.
    • Po rozładowaniu prądem rozruchowym przy zimnym silniku (Icc), akumulator powinien utrzymać napięcie końcowe 7,5 V przez co najmniej 10 sekund.
    • Istnieją też dwa dodatkowe kryteria: a) Czas, w którym napięcie spadnie do 6 V po C1, powinien wynosić t6V ≥ 90 sekund. b) Czas, w którym napięcie spadnie do 6 V po C2, powinien wynosić t6V ≥ 150 sekund.
  2. SAE (Standard amerykański)

    • Test przeprowadza się w temperaturze –18 °C.
    • Czas rozładowania przy prądzie rozruchowym przy zimnym silniku musi utrzymać napięcie co najmniej 7,2 V przez co najmniej 30 sekund.
  3. IEC (International Electrotechnical Commission, czyli Międzynarodowa Komisja Elektrotechniczna) 95-1

    • Test przeprowadza się w temperaturze –18 °C.
    • Napięcie powinno wynosić co najmniej 8,4 V po 60 sekundach rozładowywania prądem rozruchowym przy zimnym silniku (Icc).
  4. EN (Norma europejska) DIN EN 50342

    • Tak samo jak w DIN, test odbywa się w temperaturze –18 °C z określonymi kryteriami dotyczącymi napięcia.
    • Aby dostosować się do normy EN, prądy są zaokrąglane:
      • < 200 A: Poziom 10 A
      • 200 – 300 A: Poziom 20 A (np. 220, 240, 260, 280 A)
      • 300 – 600 A: Poziom 30 A (np. 330, 360, 390, 420, 450, 480, 510, 540, 570 A)
      • 600 – 800 A: Poziom 40 A (np. 640, 680, 720, 760 A)
      • 800 A: Poziom 50 A

W zależności od regionu i specyfikacji, różne standardy mają swoje unikalne wymagania, które akumulatory muszą spełniać, aby być uważane za niezawodne i bezpieczne dla użytkowania.

Podsumowanie

Wybór akumulatora o wyższym prądzie rozruchowym niż wymaga tego specyfikacja twojego pojazdu jest generalnie bezpieczny i może przynieść korzyści w pewnych okolicznościach. Jeśli jednak twój pojazd nie jest narażony na ekstremalne warunki i nie posiada dodatkowego wyposażenia, może nie być konieczne inwestowanie w akumulator o wyższym prądzie rozruchowym.

W celu zapewnienia maksymalnej wygody użytkowników przy korzystaniu z witryny ta strona stosuje pliki cookies. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.
Kliknij "Zgadzam się", aby ta informacja nie wyświetlała się więcej.