Akumulatory to magazyny energii elektrycznej, które wykorzystujemy w różnych celach. Najczęściej są używane w samochodach i innych pojazdach, jako baterie rozruchowe. Zapewniają prąd potrzebny do pracy rozrusznika, który uruchamia silnik spalinowy. Następnie, w trakcie jego pracy, są doładowywane alternator. Najważniejszymi parametrami każdego akumulatora jest jego napięcie wyrażone w woltach (V), a także pojemność wyrażona w amperogodzinach (Ah). W przypadku baterii rozruchowych podawany jest także ich maksymalny prąd wyrażony w amperach (A), który są w stanie oddać w krótkim okresie czasu (kilka do kilkunastu sekund).

 

Połączenie szeregowe - zwiększamy napięcie

 

 

Typowy akumulator samochodowy posiada napięcie 12V, a jego pojemność to od 50 do 100Ah. Dla potrzeb poniższego wyliczenia przyjmijmy, że dysponujemy baterią o pojemności 75Ah, a jej maksymalny prąd rozruchowy to 750A. Łącząc dwa takie źródła energii szeregowo, podwoimy napięcie na wyjściu układu. Będzie to już nie 12V, ale 24V. Połączenie szeregowe nie podnosi natomiast pozostałych wartości, czyli pojemności oraz prądu rozruchowego.

Akumulatory łączone w ten sposób powinny mieć:

  • najlepiej taką samą pojemność
  • powinny być wykonane w tej samej technologii
  • powinny być podobnie zużyte!
  • taki sam stan naładowania.
  • kable wykorzystane do połączenia akumulatorów muszą być odpowiednio zwymiarowane i możliwie najkrótsze.
  • powinno się wymieniać oba akumulatory jednocześnie!

 

Połączenie równoległe - zwiększamy pojemność

 

Czasami potrzebujemy większej pojemności, natomiast napięcie może pozostać na takim samym poziomie. Wtedy łączymy akumulatory równolegle, co pozwoli nam uzyskać takie właśnie parametry. Co ważne, w tym przypadku możemy połączyć baterie o różnych pojemnościach i prądach rozruchowych, identyczny musi być natomiast poziom ich naładowania, a także napięcie znamionowe. Gdy stosujemy połączenie równoległe, ta ostatnia wartość nie ulega zmianie, natomiast pojemności i prądy sumują się. W przypadku dwóch akumulatorów 12V, 75Ah i 750A, otrzymamy na wyjściu napięcie 12V, pojemność 150Ah i maksymalny prąd 1500A.

Akumulatory łączone w ten sposób powinny mieć:

  • najlepiej taką samą pojemność
  • powinny być wykonane w tej samej technologii
  • powinny być podobnie zużyte!
  • taki sam stan naładowania.
  • kable wykorzystane do połączenia akumulatorów muszą być odpowiednio zwymiarowane i możliwie najkrótsze.
  • powinno się wymieniać oba akumulatory jednocześnie!

 

Więcej wszystkiego, czyli połączenie szeregowe i równoległe!

 

 

Chcąc powiększyć zarówno napięcie jak i pojemności, a także maksymalne prądy układu, możemy zastosować połączenie szeregowo-równoległe. Zwykle jest ono stosowane wtedy, gdy posiadamy cztery akumulatory. Przyjmując, że wciąż są to nasze wcześniejsze baterie o parametrach 12V, 75Ah, 750A, najpierw łączymy po dwie z nich szeregowo, otrzymując napięcie 24V, pojemność 75Ah i prąd 750A. Teraz obydwa te szeregi łączymy ze sobą równolegle, co daje nam finalnie 24V, 150Ah oraz 1500A maksymalnego prądu.

Akumulatory łączone w ten sposób powinny mieć:

  • najlepiej taką samą pojemność
  • powinny być wykonane w tej samej technologii
  • powinny być podobnie zużyte!
  • taki sam stan naładowania.
  • kable wykorzystane do połączenia akumulatorów muszą być odpowiednio zwymiarowane i możliwie najkrótsze.
  • powinno się wymieniać oba akumulatory jednocześnie!

 

Czy warto wymieniać oba akumulatory jednocześnie?     

Wraz ze wzrostem stopnia zużycia akumulatora zmienia się opór wewnętrzny. Im starszy akumulator, tym wyższy opór wewnętrzny. Jeśli „stary” akumulator jest połączony z „nowym” akumulatorem, prądy lub napięcia rozkładają się nierówno, co powoduje niesymetryczne obciążenia.      Jeśli akumulatory nie zostaną rozładowane lub naładowane, w przypadku połączenia równoległego, dochodzi między akumulatorami do przepływu prądów kompensacyjnych o wysokich wartościach. „Nowy” akumulator próbuje naładować „stary” akumulator. (wyrównanie potencjałów)*

*bannerbatterien

W celu zapewnienia maksymalnej wygody użytkowników przy korzystaniu z witryny ta strona stosuje pliki cookies. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.
Kliknij "Zgadzam się", aby ta informacja nie wyświetlała się więcej.